Amel imana dahil değil, amelsiz iman kâfi gelmez

Amel imana dahil değil, amelsiz iman kâfi gelmez

Günün Risale-i Nur dersi

Bismillahirrahmanirrahim

Bakara Sûresi 25. âyetin tefsiri

S - 1 اَلَّذِينَ اٰمَنُوا وَعَمِلُوا Bu sıla ve mevsule tâbiri, ism-i fâil sigası olan
2 اَلْمُؤْمِنِينَ’den daha uzun olduğu halde neye işarettir?

C - Sûrenin başında tafsilen zikredilen 3 اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ ilâahir, olan sıla ve mevsule işarettir ki, orada yapılan tafsil, burada yapılan icmâle beyan olsun.

S - Sûrenin başında اَلَّذِينَ’nin sıla denilen dahil olduğu cümle, muzâri sigasıyla zikredildiği halde, burada mâzi sigasıyla zikredilmiştir. Esbabı nedir?

C - Orada makam, iman ve amele teşvik ve medih makamıdır. Buna münasip, muzâri sigasıdır. Burada makam, mükâfat ve ücreti vermek makamıdır. Buna da münasip, mâzi sigasıdır. Çünkü ücret, hizmetten sonra verilir.

4 وَعَمِلُوا Bu وَ harf-i atıftır. Atfın tarafeyni arasında münasebet lâzım olduğu gibi, mugayeret de lâzımdır. Burada aralarında bulunan mugayeret, mezheb-i İtizâlin hilâfına, amelin imana dahil olmadığına ve amelsiz imanın da kâfi gelmediğine delâlet ettiği gibi; 5 عَمَلْ tâbiri de, tebşir edilenin ücret gibi olduğuna işarettir. 6 اَلصَّالِحَاتِ Bu kelime, birşey ile takyid ve tahsis edilmeyerek, mutlak ve müphem bırakılmıştır.

Mısır Müftüsü Şeyh Muhammed Abduh’un telâkkisine göre: “İyi şeyler mânâsında olan 7 صَالِحَاتِ kelimesi, beynennâs meşhur ve malûm olduğundan, mutlak bırakılmıştır.” Ben de diyorum ki: sûrenin başına itimaden burada müphem bırakılmıştır. Çünkü, sûre başında zikredilen 8 وَيُقِيمُونَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ âyeti buradaki صَالِحَاتِ’yi beyandır.

1 : İman eden ve iyi işler işleyen mü’minler. 
2 : Mü'minler. 
3 : İman edenler. 
4 : Amel edenler. 
5 : İş, davranış. 
6 : Salih ameller.
7 : Salih ameller. 
8 : “Namazı dos doğru kılarlar ve kendilerine rızık olarak verdiklerimizden Allah yolunda bağışta bulunurlar.” Bakara Sûresi, 2:3. 

Bediüzzaman Said Nursi
İşaratü'l-İ'caz