İbadet niçin ve nasıl yapılmalı?

İbadet niçin ve nasıl yapılmalı?

Günün Risale-i Nur dersi

Bismillahirrahmanirrahim

Ubudiyet, emr-i İlâhîye ve rıza-yı İlâhîye bakar.

Ubudiyetin dâîsi emr-i İlâhî ve neticesi rıza-yı Haktır.

Semerâtı ve fevâidi uhreviyedir.

Fakat ille-i gaiye olmamak, hem kasten istenilmemek şartıyla, dünyaya ait faydalar ve kendi kendine terettüp eden ve istenilmeyerek verilen semereler, ubudiyete münâfi olmaz. Belki zayıflar için müşevvik ve müreccih hükmüne geçerler.

Eğer o dünyaya ait faydalar ve menfaatler o ubudiyete, o virde veya o zikre illet veya illetin bir cüz’ü olsa, o ubudiyeti kısmen iptal eder. Belki o hâsiyetli virdi akîm bırakır, netice vermez.

İşte bu sırrı anlamayanlar, meselâ yüz hâsiyeti ve faydası bulunan Evrâd-ı Kudsiye-i Şah-ı Nakşibendîyi veya bin hâsiyeti bulunan Cevşenü’l-Kebîr’i, o faydaların bazılarını maksud-u bizzat niyet ederek okuyorlar. O faydaları göremiyorlar ve göremeyecekler ve görmeye de hakları yoktur.
Çünkü o faydalar, o evradların illeti olamaz ve ondan, onlar kasten ve bizzat istenilmeyecek. Çünkü onlar fazlî bir surette, o hâlis virde talepsiz terettüp eder. Onları niyet etse, ihlâsı bir derece bozulur. Belki ubudiyetten çıkar ve kıymetten düşer.

Yalnız bu kadar var ki, böyle hâsiyetli evrâdı okumak için, zayıf insanlar bir müşevvik ve müreccihe muhtaçtırlar. O faydaları düşünüp, şevke gelip, o evrâdı sırf rıza-yı İlâhî için, âhiret için okusa zarar vermez. Hem de makbuldür. Bu hikmet anlaşılmadığından, çoklar, aktabdan ve Selef-i Salihînden mervî olan faydaları görmediklerinden şüpheye düşer, hattâ inkâr da eder. (Lemalar sh. 228)

Bediüzzaman Said Nursi

SÖZLÜK:
Akîm : Neticesiz
Aleyhissalâtü Vesselâm : Allah’ın Salât Ve Selâmı Üzerine Olsun
Cenâb-ı Hak : Hakkın Tâ Kendisi Olan, Şeref Ve Yücelik Sahibi Allah
Cüz’ : Kısım, Parça
Cüz-ü İhtiyarî : İnsanda Bulunan Sınırlı İrade
Dâî : Gerektiren Sebep
Ef’al : Fiiller, Hareketler
Emr-i İlâhî : Allah’ın Emri
Evrâd-ı Kudsiye-İ Şah-I Nakşibendî : Şah-I Nakşibendî’nin Sürekli Olarak Okuduğu Kutsal Virdler, Zikirler
Ferman-ı İlâhî : Allah’ın Emir Ve Buyruğu
Fevâid : Faydalar, Kazançlar
Hâlık : Her Şeyi Yaratan Allah
Harekât : Hareketler
Hâsiyet : Özellik
Hidayet : Doğru Ve Hak Olan Yol, İslâmiyet
İlle-i Gaiye : Asıl Hedef, Gerçek Sebep
İllet : Esas Sebep, Maksat
İltihak : Katılmak
Kuvve-i Mâneviye : Manevi Güç, Moral
Muktedâ-yı Küll : Herkesin Her Konuda Uyması, Örnek Alması Gereken Kişi, Hz. Muhammed (A.S.M.)
Münâfi : Aykırı, Zıt
Müreccih : Tercih Ettiren Sebep
Müşevvik : Teşvik Edici
Netâic : Neticeler
Netice : Son, Sonuç
Rehber-i Ekmel : En Mükemmel Rehber
Rehber-i Mutlak : Her Bakımdan Rehber
Resul-i Ekrem : Allah’ın En Şerefli Ve Değerli Elçisi Olan Hz. Muhammed (A.S.M.)
Rıza-ı İlâhî : Allah’ın Rızası
Rıza-yı Hak : Allah’ın Rızası
Sa’y : Çalışma
Semerât : Meyveler, Neticeler
Semere : Meyve, Verim
Tebliğ Etmek : Bildirmek
Tecrübe : Deneme
Terettüp Eden : Sonuç Olarak Ortaya Çıkan
Ubudiyet : Kulluk
Uhreviye : Âhirete Ait
Üstad-ı Mutlak : İlimde Üstünlüğü Ve Öğreticiliği Tartışmasız Olan Kişi, Hz. Muhammed (A.S.M)
Vird : Devamlı Yapılan Zikir
Zat : Kişi
Zikir : Allah’ı Anma
Ziyade : Çok, Fazla
Ziyadeleşme : Fazlalaşma, Artma