Kur’ân-ı Kerim ibadeti emretti, ibadet ise üç şeyden sonra olabilir
Günün Risale-i Nur dersi
Bismillahirrahmanirrahim
Bakara Sûresi 21-22. âyetin tefsiri
Ey arkadaş! Vakta ki Kur’ân-ı Kerim ibadeti emretti. İbadet ise üç şeyden sonra olabilir.
Birincisi: Mâbudun mevcut olmasıdır.
İkincisi: Mâbudun vâhid olmasıdır.
Üçüncüsü: Mâbudun ibadete istihkakı bulunmasıdır.
Kur’ân-ı Kerim, o üç mukadder suale işaret etmekle beraber, şartlarının delillerini de zikrederken, Mâbudun vücuduna dair olan delilleri iki kısma ayırmıştır.
Birisi: Hariçten alınan delillerdir ki, buna “âfâkî” denilir.
İkincisi: İnsanların nefislerinden alınan burhanlardır. Buna, “enfüsî” tesmiye edilir. Enfüsî olan kısmını da, biri nefsî, diğeri usulî olmak üzere iki kısma taksim etmiştir.
Demek, Mâbudun vücuduna üç türlü delil vardır: âfakî, nefsî, usulî.
Bediüzzaman Said Nursi
İşaratü'l-İ'caz