Şahin DOĞAN
Mustafa İslamoğlu'nun Mustafa Öztürk'ten yaptığı bir intihal
Önce Mustafa Öztürk’ün makalesindeki açıklamaları okuyalım:
“…Alak suresi 18. ayette geçen zebani ‘zebani’ kelimesi zabin, zebine, zibniyye, veya zibniy kelimesinin çoğuludur. Tarihsel kökeni Adnani Araplarına uzanan Vail kabilesinin bir kolu olduğu belirtilen Benu Zebine oymağı ile de muhtemel bir anlam ilişkisi bulunan ‘zebani’ kelimesi klasik Arapça’da ‘kolluk kuvvetleri’ (şurat) anlamında kullanılmış; ayrıca son derece saldırgan ve tuttuğunu koparan insanlar Araplar tarafından ‘zebani’ diye nitelendirilmiştir…” (Kuran’da Uhrevi Azap Figürleri, İslamiyat Dergisi, V/1. sayı, ocak-mart 2002)
Öztürk’ün bu kısa paragrafa düşmüş olduğu kaynaklar şunlar:
-Taberi, Cami-ül Beyan, XXX. 256.
-Ömer Rıza Kehhale, Mucemu Kabail’il-arap, Beyrut 1978, III.1243.
-İbn-i Manzur, Lisan-ül arap, III. 1810.
-Kurtubi, el-Cami, XX. 85-86
Şimdi de İslamoğlu’nun ilgili ayete düşmüş olduğu tefsir-dipnotunu okuyalım:
“…Cehennem muhafızları olarak kullanılan zebani, zabin, zebine, zibniyye ya da zibniy kelimesinin çoğuludur. Kökeni Adnani Araplarına uzanan Vail kabilesinin bir kolu olduğu belirtilen Benu Zebine oymağı ile de muhtemel bir anlam ilişkisi bulunan ‘zebani’ kelimesi klasik Arapça’da ‘kolluk kuvvetleri’ (şurat) anlamında kullanılmış; ayrıca son derece saldırgan ve elinden kaçıp kurtulması mümkün olmayan insanlar ‘zebani’ diye nitelendirilmiştir…” (M.İslamoğlu, Hayat Kitabı Kur’an, s. 1280)
İslamoğlu’nun bu kısa paragrafa düşmüş olduğu kaynak ise şu: Lisan ve Kurtubi.
Evet yanlış okumadınız durum aynen böyle. Burada kelimenin en sahici anlamıyla katmerli bir intihal söz konusu. Hayır intihal değil hırsızlık. Çünkü görüldüğü üzere İslamoğlu sadece metni kopyalamak ve Öztürk’ün adını ve ilgili makalesini gizlemekle kalmıyor o makalede bahsi geçen bütün kaynakları da gizliyor. Ve bundan çok daha önemli bir şey var, duyunca şaşıracaksınız İslamoğlu mealinin kaynakça bölümünde Öztürk’ün ne adı ne de ilgili makalesi var. En ufak bir atıf bile yok. İsterseniz bu trajik durumu Öztürk’ten dinleyelim:
“…Mealimin ikinci baskısının önsözünde görüleceği gibi, kimden ne öğrendimse yahut her kim bana bir hatamı fark ettirdiyse, hepsini tek tek zikretmeyi de şeref bilirim. Buna mukabil, "Kur'an'da Uhrevi Azap Figürleri" makalemde "Zebani" kavramıyla ilgili ifadelerimi, hemen hemen her kelimesi ve referans gösterdiğim kaynakların aynı künyesiyle Alak surenin ilgili ayetine "Gerekçeli" not olarak kaydedip hiç kaynak göstermeyenler gibi yapmayı ise en iyimser ifadeyle emek hırsızlığı olarak nitelendiririm…”
İntihal güzel şey amma suçunu itiraf etmek şartıyla diyen müteveffa Cenap Şehabettin'e selam olsun....
Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve BÜYÜK HARFLERLE yazılmış yorumlar
Adınız kısmına uygun olmayan ve saçma rumuzlar onaylanmamaktadır.
Anlayışınız için teşekkür ederiz.