(Veya bir demet kasımpatı)
Hazreti Üstad "Yeis mani-i her kemaldir" buyuruyor. Acaba kemalin ye'sle cihet-i irtibatı nedir düşündüm.
Fikrime geldi ki isim nesneye; sıfat hassaya ünvandır. İhtiras ye'se mukaddemdir. İlm-i hurufa nazaran م' i muhteris rubu'u ي dir. Öyle ise kâzib-i muhteris ancak tövbe kapısı kapandığında ye'se düşer. ك; kâzibin küfrünü alamet; م nifakına işarettir.
Küfrünün nifakına takaddümü; nifakını küfrüne alet ettiğine delalet eder. Dinsizliğini ل ile te'yıd eder.
La'dini perdesi altında dinsizliğini etbaına din ihdas eder.
İsm-i zahir ile kemalden müsta'fi olduğunda ل mefkuttur. م-ك cem'i س dir ki bu kâzibin süfyan olduğuna zahir karinedir. Öyle ise kâzib; alet-i timara benzer bir س' nin layuad dendanı ile "Halidine fiha ebeda" da hapsolur.
م-ك farkı ise Allhua'alem nifakla iş görme müddetidir. Cem'i huruf; te'sir-i isme raci'dir. Hafezenellah humakanın nisbet-i hatası te'sir-i med olur. (Bir, iki, dört elif mikdarı.)
Rumî; "Ukbada mağsul-i hemimsin ya" der. Farısî: Dünyada "hiçsin"?...