Hadsiz nebat ve ağaçları ve hadsiz hayvanları muntazam miktarlı değişik çok muhtelif maddelerden terkip ederek dünyayı bir Eczane-i Kübra haline getiren Allah’tır.
Milyonlar senedir tüm bitki ve ağaçlar ve hayvanatın vücutlarındaki madde terkiplerini milimetrik muhafaza eden ve esas maddelerini, karıştırmadan unutmadan bu günkü nesillere nutfe ve tohumlarıyla aynen aktaran ve kıyamete kadar devam edeceklere silsile halinde aktararak ve kıyamette de her şeyi, ismi, cismi ve özellikleriyle aynen haşredip iade edeceğini gösterecek olan Allah’tır.
Her mahlûku vazife ve hizmetini yapacağı ve neslini devam ettireceği yeterli ömürle yaratan Hâkim’i mutlak Allah’tır.
Her şeyi muntazam miktarlarda, hikmet ve maslahata muvafık şekillerde ve vazifelerle vazifedar olarak yaratan Allah’tır.
Kâinattaki şuursuz unsurları ve mevcudatı bir fabrikanın çarkları gibi birbirine yardımcı ve birbirinin ihtiyacına cevap veren ve biri birine dayanarak bir gaye ve maksat arkasında sevk eden ve bir Seyyidin hizmetkârları olduklarını gösteren Allah’tır.
Kuvvetlileri zayıfların imdadına, şuursuz unsurları canlıların, yağmurları bitkilerin, bitkileri hayvanların ve hayvanları insanların ve ebeveyni yavruların, gıdaları hüceyratın yardımına bir kanun-u kerem ve düstur-u Rahmet dairesinde koşturan her şeyin dizgini kudret elinde olan, Rahim-i Mutlak bir tek ve yekta olan Allah’tır.
Akılsız ve şuursuz ve birbirinden habersiz, biri birini görmeyen ve bir araya gelemeyen ve bir hareket etmede ve bir neticeyi sağlamakta muktedir olamayan bu birliği muhafaza edemeyip devam ettiremeyen, ayrı giden çok eşya ve çok sebepleri, sanatlı ve hikmetli ve muntazam ve ölçülü bir mevcut etrafında toplayan ve onlara birlik verip onları harika bir vücutla, tek bir mevcut yapan, bütün eşyada tasarruf eden Allah’tır.
Bütün canlılara çok manidar bir kalıptan çıkmış gibi yaşadığı ortam ve şartlara uygun muntazam bir miktar ve kamette vücut veren Allah’tır.
Hem yine bütün canlıların hayatları boyunca geçirdikleri tüm merhalelerde yine o canlının hayatı yararına elbiselerini, miktarlarını tavırdan tavıra geçen hallerini ilim ve hikmet ve faydalı miktar ve şekillerde ve vaziyetlerde sevk ve idare eden Allah’tır.
Bütün mevcudatın, özellikle zihayatın muntazam vücut ve hayatları her biri bir dil gibi der ki bizleri tanzim eden Allah’tır.
Bütün mevcudatın faydalı ve yararlı ölçülü vücut ve aza ve duygu ve latife ve hüceyrat ve zerratı münferiden ve toplu olarak derler ki yaratan Allah’tır.
Hadsiz zihayatın bütün mükemmel hayatları ve yaşadıkları ortama uygun vücut ve hikmetli cihazları her biri bir lisanı şahadetle der ki Vacib-ül Vücut yani vücut veren Allah’tır.
Bütün zihayattaki intizamlı ve hikmetli keyfiyetler kör tabiat ve kör tesadüf vehmini reddederek nihayetsiz maslahatlı ve faydalı yaratılışların hadsiz dilleriyle ilan ederler ki Halık, Hâkim-i Mutlak Allah’tır.
Bütün zerrat acz ve zaaf içerisinde ve imkândan adım atamaz halde iken iken her şeyi bilir ve her şeye güçleri yeter gibi harika işlerde koşturan Kadir-i Mutlak Allah’tır.
Her şey nihayet derecede cahil ve kabiliyetsiz iken her şeyi ve bütün âlemdeki nizamatı bilir gibi hareket ettiren İlm-i hadsiz Allah’tır.
Her şey bu kadar açıkken böyle bir Zatı nasıl inkar edersiniz?