Risale Haber-Haber Merkezi
İşadamı Mehmet Emin Değer, Bediüzzaman'ın soyağacı çalışmasını eleştirdi.
Değer'in açıklaması şöyle:
Milliyetçilik fikrinin revaçta olduğu, Bediüzzaman’ın ve fikriyatının kabul gördüğü bir dönemde bilinen bir olayı sanki yeni keşfedilmiş gibi basın toplantısıyla yapılmasını çok şık görmediğimi ifade etmek istiyorum.
Birçok Seyyid Yezidiler tarafından öldürülmüştür. Bu hadisler üzerine Musul’un Kuzey Batısında bulunan Hiyali köyünden %90 Musul’a göçmüştür. Bir ikisi Mardin köyüne yerleşmiş, bunlardan biriside Midyat’a Gitmiştir. Bir kısmı Suriye’ye göç etmiştir Suriye de ki akrabalarımızın lakabı Geylanidir. Bir kısmı da Bağdat ve çevresine ,bir kısmı da Ürdün’e yerleşmiştir. Şeyh Micvel ve Şeyh Ahmet gibi zatlar benim küçüklüğümde gelmiş bir hafta bizde kalmışlardı. Tahminimize göre Bediüzzaman nın dedeleri Hiyali Köyüne yakın Cizre ye yerleşmiştir. Oradan da Bitlis’e İrşad Maksudiye gitmişlerdir. Şimdilerde gidiş geliş mevcuttur. Türkiye’den defalarca Musul ziyaretimizde hep beraber olduğumuz arkadaşlarla bizi misafir etmişlerdir. Bir seferinde Recep Özel ve İlnur Çevik ile de ziyaret ettik. Yunus ağa halen ilerlemiş yaşına rağmen sabahleyin bir yerde, öğleden sonrada başka bir yerde divan kuruyor. Milletin ihtilaflı olduğu konularda mahkemeye gitmeden o divanda hallediyor.
Bediüzzaman’ın İman hakikatlerinden sonraki en büyük ideali ittihadı İslam’dır. Ama Kürt coğrafyasın da Kürtçe düşünen bir akraba topluluğuna mensuptur. Önemli olan üstadın kendini nasıl tarif ettiğidir. Emin olunuz biz Kürtler başkasına benzemeyiz. Sözü kendini tarife yeterdir.
Harbi umumilerden sonra insanların ihtilatı birbirine öyle karıştı ki kimin hangi ırka mensup olduğu ancak Levh-i Mahfüz açılsa anlaşılır. Onun için bu asır milliyetçilik asrı değildir , diyor.
Bediüzzaman’ın şahsında bu gibi konuları bir asra yakındır başkaları tartışmıştır. Konu bütün çıplaklığı ile anlaşılmıştır. Bediuzzaman’nın ve Risale-i Nur’un takipçilerinin bu gibi konuları yeniden gündeme getirmeleri ve tartışmaları, hatta sulandırmaları karı akıl değildir.