Zilhiccenin sekizinci günü, kurban bayramı arefesinden önceki gün. Terviye kelime olarak, sulama, bol su verme, bir işi yaparken enine boyuna düşünüp taşınma gibi anlamlara gelmektedir. Terviye günü, ikamet edenlerin ihrama giriş günüdür.
Hacılar Terviye gününde, sabah namazını kıldıktan sonra topluca Mina mevkiine çıkarlar. Mina'da Mescid-i Hayf yakınına gelip orada gecelerler ve ertesi arefe günü alacakaranlıkta sabah namazını kılıncaya kadar otururlar ve ikamet ederler. Zilhicce'nin sekizinci günü güneşin doğmasından sonra Mekke'den Mina'ya çıkmak ve gece Mina'da kalmak haccın sünnetlerindendir.
Arefeden önce zilhicce'nin ilk sekiz gününde oruç tutmak sünnettir. Bu sekiz gün hacılara da hacı olmayanlara da sünnet ise de, Arefe gününün orucu yalnız hacı olmayanlara sünnettir. Hacılara o gün oruçsuz bulunmak sünnettir. Tâ ki duâ etmeye güç ve kuvvetleri olsun.
Arefe günü hacıların oruç tutması mezhepler arasında ihtilaflıdır:
1. Hanbelîler'e göre, hacı Arafat'ta vakfeye gece duracaksa, oruç tutması mendûb, gündüz duracaksa mekruhtur.
2. Hanefîler'e göre, eğer zayıf düşmesine sebep olacaksa, arefe ve terviye (sekiz zilhicce) günü oruç tutumak mekruhtur.
3. Mâlİkîler'e göre, terviye ve arefe günleri hacılara oruç tutmak mekruhtur.
4. Şâfİîler'e göre, hacı Mekke'de oturuyor da gündüzün Arafat'a gitmişse, arefe günü oruç tutması evlânın hilâfına bir hareket olur. Geceleyin giderse, oruç tutması caizdir. Fakat hacı, Mekke'li değil de misafir olursa, ona .oruç tutmamak sünnettir.
Sorularla İslamiyet