Peygamber Efendimiz (asm), Hz. Ali’ye, “Ya Ali, Cuma günü güzel koku sürün ve elbise giy.” buyurmuştur. (Deylemi, 5/415, no, 8342; İthafü’s-saade, 2/414; Kenzü’l-Ummal, 17256, 17383)
Hadisin sıhhati hakkında bilgi bulamadık.
Bu hadiste geçen “elbise” ifadesine bazıları “yeni elbise” olarak mana vermiş olabilir. Çünkü bu rivayette “yeni” ifadesi geçmemektedir. Ancak bununla belirli ve özel bir elbisenin kasdedildiği anlaşılmaktadır. Çünkü “Libas/elbise” kelimesi elif-lam/lı olarak gelmiştir. Yani başında belirtili bir ifade kullanılmıştır.
Nitekim bazı hadislerde, cuma günü güzel ve temiz elbise giyilmesine ve bu güne özel bir elbisenin bulundurulmasına yönelik tavsiyeler vardır:
Hz. Peygamber (asm) cuma günü hutbe okurken, bazı kimselerin üzerinde kaplan postları gördü. Bunun üzerine Resulullah (asm) buyurdu ki:
"Ne olur, her birinizin gücü yettiğinde (yani gündelik bir kattan başka) cuma için iki sevb (yani bir kat elbise) edinmiş olsa." (İbn Mace, İkamet, 83)
Ebu Zerr'den de şöyle dediği rivayet edilmiştir: "Hz. Peygamber (asm) buyurdu ki:
"Her kim cuma günü gusleder, güzelce yıkanır, temizlenir, temizliğini güzel yapar, en güzel elbisesini giyinir ve Allah Teâlâ'nın nasib ettiği güzel kokudan sürünür, sonra cumaya gider, lakırdı etmez ve Mülümanların omuzlarına basmaz ve onlara eziyet etmezse, Allah o cuma ile diğer cuma arasındaki kusurlarını affeder." (Buhari, Cuma, 3, 6)
Bu ve benzeri rivayetlerde, cuma günü giyilecek elbisenin temiz ve güzel olması ve mümkünse en iyi elbisenin giyilmesi tavsiye edilmektedir. Ayrıca ilk defa giyeceğimiz yeni elbisemizi mümkünse cuma günü giymek de bütün bu güzellikleri bir arada bulundurmak açısından daha iyi olur. Yoksa bunu, her cuma günü yeni elbise giyilerek cuma namazına gidileceği anlamında değerlendirmek mümkün değildir.
Bununla beraber, yeni yıkanmış ve yıkandıktan sonra ilk defa giyilen her elbise de yeni sayılabilir. Konuya bu açıdan bakılırsa, her cuma namazına yeni yıkanmış giysilerle gitmek ne kadar güzel olur.
Buna göre, "Cuma'ya erken gitmek gusul abdesti ile beraber hoş koku sürünmek, misvak kullanmak ve güzel elbiseler giymek müstehabdır.” (bk. Elmalılı, Hak Dini, Cuma, 62/9. ayetin tefsiri)
Şunu da unutmamak gerekir ki, "elbisemiz yeni değil, iş elbisesiyle gitmek uygun değildir, üstüm kirli" gibi bahanelerle cuma namazına gitmemek olamaz. Anlatılan özellikler, durumu, zamanı ve imkânı müsait olanlar içindir. Her ne olursa olsun –meşru bir mazeret olmaksızın- cuma namazını terk etmek haramdır.
Üzerine cuma namazı farz olanların, cuma namazı vaktinde çalışması haram olduğu gibi, kazancı da helâl olmaz.
Sorularla İslamiyet