Maddi ve manevi hayat menbaamız nurlarda hayatın işleyişine ilişkin yüzlerce terim geçer. Düzene ve kurallara ilişkin olanları nazara almaya çalıştık. Daha çok sonuç ve sorumluluk üreten kanuna ilişkin tanımlamalara sıraladık.
Konuya devam ediyoruz.
51-Kanun-u kerem 52-Kanun-u külli
53-Kanun-u letafet 54-Kanun-u mahsus
55-Kanun-u medeniyet 56-Kanun-u meşiet
57-Kanun-u mübareze 58-Kanun-u müsabaka,
59-Kanun-u müsavat 60-Kanun-u rabbani
61-Kanun-u sarahat-i kur'aniye 62-Kanun-u semavi
63-Kanun-u siyaset 64-Kanun-u şer'i
65-Kanun-u şeriat 66-Kanun-u tabiiyye
67-Kanun-u teavün 68-Kanun-u tekamül
69-Kanun-u tekemmül 70-Kanun-u tenasül
71-Kanun-u teşekkülat 72-Kanun-u tevafuki
73-Kanun-u umumi 74-Kaza kanunu
75-Kur'anın kanunları, 76-Medeni kanun,
77-Men-i iştirak kanunu, 78-Mevadd-ı kanuniye,
79-Muttarid kanunlar ve kaideler, 80-Müsait kanunlar,
81-Müsavat kanunu, 82-Nebeviye kanunnamesi,
83-Nizamat-ı kainatın manevi kanunları, 84-Nizam-ı alemin kanunu,
85-Redd-i müdahale kanunu, 86-Rezzakiyet kanunu,
87-Rububiyet kanunları, 88-Sair ilimlerin kanunları,
89-Saltanat kanunları, 89-Sarfın kaideleri,
90-Semavi kanunlar, 91-Serbestiyet kanunu,
92-Şeriat-ı muhammediyenin kanunu, 93-Şüzuzat-ı kanuniye,
94-Taksimü'l-a'mal kanunu, 95-Tanzimat kanunları,
96-Tedric kanunu, 97-Teşrikül-mesai kanunu,
98-Tekemmül kanunu, 99-Tenasül kanunu,
100-Ulum-u arabiyenin düsturları, 101-Usul-i din kanunları,
102-Vazı-ı kanunu 103-Lastikli kanun
Risale-i Nur’da buna benzer çok fazlaca terim ve söz öbeği geçer. Bu şekilde liste uzayıp devam eder. Bunlar öylesine dile getirilmiş ifadeler değil! Tamamı bilerek, “teşrik’ul mesai” ve “taksimul a’mal” yani uzmanlaşma/branşlaşmaya dönük uygulama alanları. Bugün modern ilimlerdeki bilim dalları ayrımını örnek verebiliriz. Hepsinin kendisine özgü bir sahası var.
Buradaki “kanun” ifadesi hukuktur. Hukuk da kurala işaret etmektedir. Hukukun ve kanunun sosyal hayattaki görevine değinmektedir. Her alanda düzen ve güven havası kanunun uygulanmasına bağlıdır. Düzene ihtiyaç duyma ve bir arada yaşama ihtiyacı fıtrilikten gelmektedir. Hayatın sosyal bir düzen içinde akıp gitmesi kurallara ve bunların adaletli bir biçimde uygulanmasına bağlıdır. Bu suretle sosyal hayatta gelişen ilişkiler bir düzene sokulmuş olur.
Hukukun serbestiyet ve vicdan ölçüleri içerisinde herkese eşit bir şekilde uygulanması istikrarı getirir. Tersi uygulama ise sosyal düzensizliğe, memnuniyetsizliğe ve çatışmalara sebep olur. Bediüzzaman Hazretlerinin “meşru daire” diye çizdiği mahrem ve genel alanda hukukun kastı, özgürlüklerin teminidir, yaşatılmadır. Kendi nezih deyimiyle “lastik” gibi adamına ve belli bir tarafa göre eğildiğinde adına kanun adına kanunsuzluk ortaya çıkacaktır. Devamında Bediüzzaman hazretlerinin “Lastikli Kanun” ifadesinin üzerinde duracağız.