Değerli Kardeşimiz;
Kağıt para semen ve para olmakla beraber altın ve gümüş hükmünde olup olmadığı hakkında ihtilaf vardır. Ulemanın bir kısmı "Altın ve gümüş hükmünde olduğundan altın, kağıt para ile satılırsa her ikisi peşin olması gerekir. Altın peşin, kağıt para vadeli olursa caiz değildir. Altın ve gümüş birbiriyle satıldığı gibi" diyorlar. Diğer ulemaya göre: Kağıt para, altın ve gümüş hükmünde olmadığından altın, vade ile satılırsa caizdir. Demek altını vade ile satmak caizdir, diyenler olduğu için onlara göre hareket edilebilir. Ancak bizim meselemizde satış zamanında altının fiyatı belli olmadığı için böyle bir alış veriş caiz değildir. (Halil Günenç - Fetvalar)
Tek çekim usulde para aynı anda satıcının hesabına geçiyorsa, bu şekilde bir alışveriş caizdir.
Satın alan şahsın bu miktarı hesap kesim sonrası ödeyecek olması bunu değiştirmez. Çünkü burada banka kişi adına ödeme yapmaktadır.
Kartsız veya kredi kartına taksit yaptırarak altın almak kesinlikle caiz değildir. Çünkü sarf yani altın veya döviz bozdurma işlemlerinde “yed bi yed” yani her iki tarafın da peşin olması gerekir. Altın, gümüş ve döviz alım-satımlarında veresiye satış caiz değildir. Mutlaka peşin olması gerekir.
Paraların yani altının altın veya başka geçerli bir para (TL, Euro, Dolar, Gümüş vb.) satılmasına, değiştirilmesine sarf; bu işi yapana da sarraf denir. Sarf muamelelerinde şu üç şartın bulunması gerekir:
1- Satıcı ile alıcı bir arada bulunarak icab yani teklif ve kabulde bulunmaları.
2- Satıcı ile müşteri, birbirinden bedenen ayrılmadan önce iki bedeli, yani satılan şey ile bedeli el ile veya cebe bırakmak gibi bir şekilde teslim almalıdırlar. Teslim almadan ayrılırlarsa faiz meydana geleceğinden satış fasid olur. Yalnız iki bedelin teslim alınması için hazırlanması yeterli değildir.
3- Satış muamelesinde muhayyerlik (serbestlik) şartı ve te'cil yani veresiye bulunmamalıdır. Çünkü bunlar, ayrılmadan önce teslim almaya manidir. Bunlar ile akit fasid olur.
Bundan dolayı altın veya gümüş ile süslenmiş bir kılıcı veya bir levhayı veresiye olarak ne altın ile ve ne de gümüş ile satmak caiz değildir. Çünkü bu satış, bunlardaki ziynet makamında bulunan altın veya gümüş hakkında bir bey-i sarf demektir. Sarfta ise vadeli olmak caiz değildir. Bu vade, akdi fasid kılar.
Bir sarf satışının sahih olabilmesi için bu üç şartın mutlaka bulunması gerekir. Bulunmazsa faiz meydana geleceğinden satış fasid olur. Bu kısa izahattan anlaşıldı ki: Altın, gümüş ve döviz alım-satımlarında veresiye satış caiz değildir. Mutlaka peşin olması gerekir. (Mehmet Talu)
Allah’a emanet olunuz.
Yeni Akit