Risale Haber-Haber Merkezi
NTV'de Cemaat ve tarikatlar konuşuldu. Çiğdem Anad'ın sunduğu programa Emekli Tuğgeneral Haldun Solmaztürk, Yeni Asya Gazetesi İmtiyaz Sahibi Mehmet Kutlular, Gazeteci-Yazar Yazgülü Aldoğan, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Antropoloji Bölümü Başkanı Tayfun Atay ve Siyaset Bilimci ve Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Öğretim Üyesi Profesör Doktor Doğu Ergil katıldı.
Programda konuşmacılardan bazıları şunları söyledi:
Mehmet Kutlular: Cemaatler zaten iç tehdit değildi ama Cumhuriyet''ten sonra iç tehdit haline geldi. Dine karşı tavır alınmadı mı? Türkiye laik bir Cumhuriyetse laiklik ne dinsize ne dindara karışmaz. Fetullah Hoca toplumun bir ihtiyacı olan meseleye el attı okul ve eğitim. Bunu da kaliteli yaptı. 1980'den sonra Fettullah Hoca hem Türki Cumhuriyetlere hem değişik yerlere okullar açtı. Her gittiği yerdeki açtığı okullarda hepsi Müslüman olmuyor öğrencilerin. İyi eğitim veriyorsa benimseniyor. Fettullah Hoca çok yönlü bir insandır bir taraftan okul açarken bir taraftan sanayiciyle çalışıyor. Millet de ona yardımcı oluyor tabii ki. Okullar özel hepsi o sadece teşvik ediyor insanları.
Tayfun Atay: Cemaatler bir tehdit olarak algılanıyordu tarikatlarda bir tehdit olarak algılanıyordu. Tarikat sözlü kültüre dayana şeyh mürid ilişkisine dayanan bir yapı. Cemaat kaçınılmaz bir durumun sonucu olarak cemaat diyoruz. Modern döneminde Türkiye'nin ortaya çıkan ve modern toplumun gerekliliği ile uyum sağlamaya çalışan gruplar. Bir cemaatte şeyh mürid ilişkisini göremezsiniz. Cemaatlerde bir bireyin liderliği söz konusudur ama ondan daha çok yazılı metinleredir. Mesela Nurculukta Said Nursi şahıs olarak önemlidir ancak yazılı eserler Risale-i Nur daha önceliklidir. Cemaatçilik bizim kültürel kodumuz aslında sadece dini gruplar değil siyasi partilerde cemaatçi. Cemaatçilik birimiz hepimiz, hepimiz birimiz içincilikten beslenen bir durumdur. Tarikatların cemaatlerin siyasete girmesi doğru mudur sorununa dönelim. Bireyin olmadığı yerde ne tarikatların ve cemaatlerin siyaset karışmasını önleyebilirsiniz ne de tarikat veya cemaat liderlerinin kendilerini izleyenleri yönlendirmekten sakınmasını sağlayabilirsiniz. Nede partilerin bir şekilde cemaatçi tutum içinde davranmasını engelleyebilirsiniz. Geleneksel dini örgütlenmeler tarikatlar ve modern halleri olan cemaatler sonuçta onlarda dönüşüyorlar. Bundan 50 yıl önceki tarikat yapısı ve müridlerin bugünkü durumu farklıdır bağların gevşediğini düşünmemiz gerekir.