بِاسْمِهِ سُبْحَانَهُ
Ra'd Suresi 26.ayette; "Halbuki dünya hayatı, ahiretin yanında pek az bir şeydir" buyruldu.
Yine Tevbe Suresi 38.ayette; "Halbuki dünya hayatının menfaati ahiretin yanında pek az bir şeydir" buyruldu.
Yine En'am Suresi 32.ayette; "Dünya hayatı ancak bir oyun ve oyalanmadır. Ahiret yurdu ise takva sahipleri için daha hayırlıdır. Hiç akıl etmez misiniz?" buyrulur.
Ali İmran Suresi 185. ayette ise; "Dünya hayatı aldatıcı bir menfaatten başka bir şey değildir" buyrulur.
Mü'minun Suresi'nde dünya hayatının kısalığı şöyle anlatılır;
"Allah onlara "yeryüzünde kaç sene kalmıştınız?" diye sorar. Derler ki; "Ya bir gün veya bir günden de az bir zaman kaldık." Allah; "Gerçekten pek az bir zaman kaldınız" buyurur. Keşke bunu zamanında bilmiş olsaydınız!" buyruldu. (Mü'minun Suresi 112-114.ayetler)
Öğretmen okulu yıllarımızda bir öğretmenimiz, Hz. Ali'ye (ra) ait şu mantığı öğretti ve çok işimize yaradı.
Bir kafirle münazara eden Hz. Ali; "Eğer ahiret yoksa benim bir kaybım olmaz. Çünkü dünyayı senin kadar yaşıyorum. Ama ya ahiret varsa senin kaybın ne olur?" dediğinde mantıktan anlayan kafir iman etmiş.
"Dünyada meşru keyf keyfe kafidir." (Said Nursi)
Sözler'de bu tür mantık önerme ve kıyasları pek çok var.
***
2000'lerde liselerde Adam Faver'in Olasılıksız kitabı pek meşhurdu.
Kitapta meşhur matematikçi Paskal'a ait bir olasılık/olabilirlik hesabı da derslerde çok işimize yarardı.
Kısaca özetlersek; "beklenen değer teorisi" diye bir olabilirlik hesabı vardır.
Mesela 100 kişi 1000 liralık piyangoyu kazanmak için bilet almış olsun. Kazanma ihtimali 10'da birdir. Bu durumda biletin fiyatı, "beklenen değer teorisine" göre 10 lirayı geçmemeli.
İşte matematikçi Paskal; "beklenen değer teorisini" formülleştirip ispatladığı için; ömrünün son 10 yılını dine adayarak yaşıyor.
Paskal, ahiret konusunu "hangisi daha büyük" adıyla formülleştiriyor:
A- Kabre kadar zevkçi/ dünyevi hayat; (günahlı lezzetli hayat).
B-Dindar/ takva üzere dünya hayatı.
Bu durumda iki ihtimal/ varsayım var.
1-Ölümden sonra hayat yok+dünyevi günahlı hayat var.
2-Ölümden sonra ahiret var+sonsuz cehennem de var.
3-Ölümden sonra diriliş yok+dindar dünya hayatı var.
4-Ölümden sonra hayat var+sonsuz mutluluk ( cennet'te var.)
Paskal mantığına göre; eğer A şıkkı B şıkkından büyükse, günahlı/zevkli hayata devam edecekti.
Tam tersi B şıkkı A şıkkından büyükse, o zaman dindar/ takvalı hayat yaşamalıydı.
Tam burda şu formülü kullandı:
"Sonsuz mutluluğun (cennetin) değeri; pozitif sonsuzdu. (+&)
Sonsuz mutsuzluğun (cehennemin) değeri ise; negatif sonsuzdu. (-&)
Bir denklemde sonsuzu kullanırsanız herşeyi etkiler. Çünkü çok büyük bir sayıdır.
O halde; günahlı/zevkçi hayat = - & (eksi sonsuzdur.)
Günahlı ve cehenneme çıkan hayat varsayımı negatif/ menfi olduğundan; değeri de negatif/ olumsuzdur.
Öbür taraftan; dindar/ takvalı hayatın değeri pozitif/ müsbet olduğundan değeri de, (+&) artı sonsuzdur.
Şu halde; B, A'dan büyüktür.
Hem de sonsuz şekilde.
Bu durumda; dindar/ takvalı hayat, günahlı/ zevkli hayattan sonsuz şekilde büyüktür.
"SONSUZLUK VE HERŞEY ASLINA DÖNECEK" ANLAMINDAKİ ŞEKİL
Şimdi bu matematik ve mantık gerçeği karşısında; ayetlerin manasını ve Hz. Ali'nin önermesini düşünelim.
"Dünya hayatı ahiretin yanında pek az bir şeydir.Dünya hayatı bir oyun ve oyalanmadan ibarettir."
Ahiret'te Allah'ın "dünyada ne kadar kaldınız" sorusuna insan, "bir gün veya bir günden de az bir zaman kaldık" ( der).
"Allah tasdik ediyor" gerçekten pek az bir zaman kaldınız." (Müminun 112)
Sonuç olarak; yüz sene; bin sene de yaşasak, dünya hayatının benliğimizdeki değeri, içimizdeki idraki/algısı AHİRETTE; "bir gün/ bir günden de az "şeklinde olacak.
İkincisi, ahiretin olduğu ve dindar hayat; ahiretin olmadığı ve günahlı hayata karşı mantık ve matematik olarak sonsuz büyük/ artı sonsuz (+&) bir ihtimaldir.
Diğer bir söyleyişle; ahiret ve hesabın olmadığı hayatın gerçekleşme ihtimali sıfırdır. (0)
18. yüzyıldan günümüz insanını; mantıkla/ matematikle ikna eden dahi matematikçi Paskal, İseviliğe inanan ve 1.Avrupa'nın hayırlı inançlı evladıdır.
Toprağı bol olsun.