Kur'an-ı Kerim'in en son iki suresine “Muavvizeteyn sureleri” denir. Bu iki surenin iniş sebebi olarak hadis ve tefsir kitaplarında şu rivayete yer verilir:
Bir Yahudi bir saç teline 11 düğüm atıp Hz. Peygambere sihir yaptı, bir kuyuya gömdü. Hz. Peygamber sihirden dolayı hasta olunca, bu iki sure nâzil oldu. Hz. Cebrail sihrin yerini O’na haber verdi. Hz. Peygamber bazı sahabileri gönderdi, onlar da sihir yapılan saçı getirdi. Hz. Peygamber bu iki sureyi o saç üzerine okudu. Onun her bir ayeti okuyuşunda bir düğüm çözülüyordu ve biraz daha rahatladığını hissediyordu. (İbn Kesir, Tefsîru'l-Kur'ani'l-Azîm, IV, 574)
Mutezile mensupları ve günümüzde onlara meyledenler bu rivayetin sıkıntılı olduğunu söylerler. Bunu sahih kabul etme durumunda اِنْ تَتَّبِعُونَ اِلَّا رَجُلًا مَسْحُورًا "Siz ancak büyülenmiş bir adama uyuyorsunuz!" (Furkan, 25/8) diyen kimselere haklılık kazandırılacağına, vahye şüphe verileceğine dikkat çekerler. Ayrıca, ilahi teminat altında olan Peygamberin masumiyetine halel geleceğini söylerler.
Bu meselede şu noktalara dikkat çekmek isteriz:
- Keyfiyetini tam bilmesek de büyü diye başkalarını etkileyici gizemli bir sır vardır.
- Felak ve Nas gibi bazı sureler ve Ayetü’l-Kürsi gibi bazı ayetler, büyüye karşı bir zırh ve kalkan misali koruyucu özellikler taşırlar.
- Peygamber (asm) için sıcaktan, soğuktan etkilenmek caiz olduğu gibi, büyüden etkilenmek de caizdir.
- Peygamberin masumiyeti Uhud'da yaralanmaktan zarar görmediği gibi, bundan da zarar görmemiştir.
- Bir süre büyünün tesiri altında kalmasından dolayı vahye şüphe gelmez, zira devamında büyü etkisiz hale getirilmiştir.
- Kâfirlerin Hz. Peygamber (asm) hakkında “büyülenmiş bir adam” demelerinden murat bu olay değildir. Çünkü onlar bununla Peygamberin sihir vasıtasıyla -haşa- mecnun olduğunu kastetmekte idiler.
Sorularla İslamiyet