Risale Akademi’de tertiplenen Risale-i Nur’dan eğitim okumaları programının ilk haftasında Risale-i Nur’un talebelerine tevdi ettiği 15 vazifeden cem ve tasnif üzerinde duruldu.
Bir konuda Risale-i Nur’dan cem çalışması yaparken hangi kriterlere riayet edilmesi gerektiği müzakere edildi.
Medresetüzzehra bağlamında her alanda Risale-i Nur’dan yasaların çıkarılması ve bunun için de kendi alanında uzman olanların nasıl bir yol izleyerek çalışması gerektiğine değinildi.
Bir alanda Risale-i Nur’dan cem çalışması yapmak için evvela o alana hâkim olmak gerekir. Hem Risale-i Nur’a hem de kendi alanına vâkıf olan kişi evvela alanı ile ilgili yerleri Risale-i Nur’dan bularak cem edecektir.
Cem çalışmasını yaparken çalışılan konunun kavramları Risale-i Nur’da hangi kavramlar ile karşılığını buluyor ise o kavramlara dair yerler bir araya getirilir. Bir de semantik dediğimiz, mana eksenli düşünmek gerekir. Bazen olur ki o kavramın kendisi açıkça ibare olarak Risalelerdeki bir cümlede bulunmaz fakat mana olarak orada vardır.
Kendi alanında uzman bir ferdin Risale-i Nur’dan kendi alanı ile ilgili çalışma yapmasındaki ilk adım olan cem çalışması, daha sonra gelecek olan tasnif, şerh, izah gibi aşamalara bir çekirdek oluşturacaktır.
Risale-i Nur’da yasa ifade eden pek çok cümleler vardır ve bu cümleler her meslek erbabınca kendi penceresinden değerlendirilebilir. Her alan, kendi penceresinden farklı zengin anlamlar çıkarabilir Risale-i Nur’un bir tek cümlesinden.
Risale-i Nur’un cümleleri bereketlidir çok geniş mana mertebeleri vardır. Sabit ve statik ve sınırlı manalar içeren cümleler değildirler.
Programda eğitim konusu üzerinden müzakere edildiğinden eğitimle ilgili misaller uygulamalı olarak Risale-i Nurun cümleleri üzerinden verildi. O misalleri program hakkında eğitimcilerin yazdığı yazılara havale ederek bir alanda Risale-i Nurdan çalışma yapacak olan herkesin göz önünde bulundurması gereken Risale-i Nur’daki temel paradigmalar konusuna değinmek isterim.
1-Risale-i Nur her yaş grubundan insana hitap eder. Hem pedagojik hem androgojiktir. Yani hem çocuklara hem de yetişkinlere hitap eder. Bu özelliği ile de diğer kitaplardan farklıdır.
2-Risale-i Nur’un en temel paradigması tevhiddir. Tevhid okur yazarlığı, Risale-i Nur’un okuyucularına kazandırdığı en mühim vasıflardan biridir. Her şeyden Cenab-ı Hakk’a açılan pencereleri görmek ve Rahmetin izini, özünü, yüzünü her hadisede müşahade etmek, bütün muamelâtında Allah ile intisab halinde bulunmak gibi manalar tevhid okur yazarlığının ne olduğu hakkında bize az çok fikir verebilir.
3-Risale-i Nur’daki üçüncü paradigma ise Esma-ül Hüsna paradigmasıdır. Her şeyde Allah’ın güzel isimlerinin okunması ve hakiki hakâik-ül eşya Esma-i ilahiye olması canibinden her şeyin değerlendirilimesidir.
4-Dördüncü paradigma ise tefekkür paradigmasıdır.
5-Beşinci paradigma ise manayı ismî ve manayı harfi paradigmasıdır.
Son olarak Risale-i Nur’da bir metin incelenirken takip edilecek yol hakkında verilen bilgilere de değinmek isterim.
Evvela metindeki anahtar kelimeler çıkarılıp bu anahtar kelimeler ışığında ana fikrin belirlenmesi ve bu ana fikrin kendi inceleme\uzmanlık alanımızla ilişkilendirilmesi olmak üzere üç aşamalı bir yol takip edilebilir.
Risale-i Nur üzerinde şimdiye dek bazı çalışmalar yapılmış ve yapılmaya devam edilmektedir. Fakat yapılan çalışmaların bilimsel yöntemler kullanılarak daha spesifik ve daha uzmanca olması elbette Medresetüzzehra ile amaçlanan hedefe gitmekte önemli rol oynamaktadır.
Her konuyu herkesin izah etme çabası veya gelişigüzel izah ve şerh çalışmaları (evvelinde cem, tasnif adımları olmaksızın) bizi maksut neticeye yaklaştırmamaktadır.
Risale-i Nur’a ait 15 vazife ile ilgili programlar Risale Akademi bünyesinde devam edecektir. İnşallah Medresetüzzehranın ruhuna muvafık çalışmalara vesile olur.