Yaşadığı dönemlerin ilmî, siyasî, içtimaî hadiseleri, İslâm dünyasının yüz yüze geldiği sorunlar, bu sorunları okuma biçimi ve önerdiği çözüm yolları açısından baktığımızda; Said Nursi, yirminci yüzyılın gerçekten “bediüzzamanı”dır.
İslâm âlemine son dönemlerde Rabbimizin lütfettiği en büyük nimetlerden olan Bediüzzaman Hazretleri, hayatı, görüşleri ve eserleri çerçevesinde farklı yönleriyle değerlendirilmekte; özellikle 1990’lı yıllardan itibaren hem ülkemizde hem de uluslararası boyutta ilmî çevreleri de kuşatarak büyüyen ve genişleyen bir ilgi halesine mazhar olmaktadır.
Bediüzzaman’ı ve Risale-i Nur Külliyatı’nı en çok ele alması gerektiğini düşündüğümüz ilahiyat camiası ise, birkaç istisnası olmakla birlikte, maalesef bahsedilen ilgi halesinin dışında kalmıştır. Günümüz ilahiyatçılarında Mısır’ın, Fas’ın eski tüfek solcularına gösterilen ilgi Bediüzzaman’dan esirgenmiştir. Bunun sebeplerini ayrı bir çalışmaya havale ederek burada Bediüzzaman’ın ilahiyatçılara “zımnen” ve “sarahaten” neler söylediğini değerlendirmek istiyoruz.
Bu değerlendirmeye geçmeden önce de ilahiyat camiasında Bediüzzaman’a ve Risale-i Nurlara bakışta “sorunlu alanlar” diyebileceğimiz bazı hususlara atıfta bulunmak gerekmektedir.
İlahiyatçılar, risaleleri “yazdırılma” kavramına hapsetmekte; “ebced ve cifir” meselesi çok önemli bir perde olabilmekte; risaleler en nihayetinde “çiçek böcek edebiyatı” yapan basit bir bakış açısına sahip olmakla itham edilebilmektedir. En öncelikli mesele olarak ortaya koyduğu iman meselesi de “zaten herkes yaratıcıyı kabul ediyor” gibi mülahazalarla basite indirgenmektedir. Şimdiye kadar ciddi anlamda okunup anlaşılmadığı halde kolaycı değerlendirmelerle “önemli olsa bile artık aşılması gerekir” söylemine kurban edilmektedir.
Öte yandan Bediüzzaman’ın görüşlerinin ilmî çalışmalarda araştırmaya konu edilmesi de siyasi mülahazalarla yapılamamaktadır. İlahiyatçıların ilgilendiği hemen her meselede hem de çok özgün bakış açıları ortaya koymuş olmasına rağmen, birkaç istisna dışında Bediüzzaman akademik çalışmalarda referans olarak kullanılmamaktadır. Mesela onun tasavvuf alanında “vahdet-i vücut” ve “vahdet-i şuhud” felsefelerinin ötesine geçmesi; kelam ilminde geçmişteki pek çok müşkil meseleyi halledip, yeni ve özgün bakış açıları sunması; fıkıh ve usul alanında örneğin içtihat risalesi maalesef değerlendirilememektedir. Görüşlerinin toplamında günümüz İslâm düşüncesinin en önemli siması olmasına rağmen İslâm felsefecilerinin ilgisi ondan ziyade belki de düşünür bile diyemeyeceğimiz isimlere kaymaktadır.
Oysa Bediüzzaman, kullandığı üslup, kavramlar, yöntemler, meseleleri ele alış tarzı, ehemm mühim sıralaması gibi hususlarda engelleri aşabilen ve ona kaynak değeri atfeden ilahiyatçılara çok şeyler söyleyen bir âlimdir. Ve günümüz şartlarında bize en yakın ve en kolay modellenebilecek bir “örneklik” sunmaktadır. Ele aldığı meseleler ve önerdiği çözüm yolları açısından da hâlâ güncel ve hayatın içindedir. Kanaatimizce bu konuda atılması gereken en önemli adım, “zihinsel ve siyasî engellere” takılmadan hiç olmazsa İslâm âlimlerinden bir âlim olarak Bediüzzaman’dan ve eserlerinden istifade cihetine gidilmesidir.
En azından son dönemlerin en çok tartışılan başlıklarına dair “Acaba Bediüzzaman bu konuda bir şeyler söylemiş mi veya ne söylemiş?” sorusu sorulmalı, Risale-i Nur Külliyatı, kendisine müracaat edilmediğinde yapılan çalışmanın eksik kalacağı bir başvuru kaynağı olarak görülmelidir. Bunu böyle görmeyenler, eğer müracaat ederlerse, bunun böyle olduğunu göreceklerdir.
Doğrudan Risale-i Nur Külliyatına başvuramayanlar için ilk etapta anlama ve değerlendirme çalışmaları diyebileceğimiz “sempozyum tebliğleri”yle işe başlanabileceğini, Bediüzzaman ve risaleleri ele alan çalışmalara müracaat edilebileceğini hatırlatarak risalelerin ve Bediüzzaman’ın bigâne kalınamayacak yönlerine işaret etmeye çalışalım.
Bir ilahiyatçı olarak kanaatimce aşağıdaki başlıklarda Bediüzzaman ve Risale-i Nur Külliyatı bizlere çok şeyler söylemektedir:
BEDİÜZZAMAN ŞAHIS OLARAK:
1. Günümüz şartlarında bir âlimin nasıl olması gerektiğini bilfiil yaşayarak ortaya koyması.
2. Hasbilik, ücret talep etmeme, ihlas, istiğna, kanaat, iktisat vb. kavramlar etrafında örgülenmiş örnek bir şahsiyet olması.
3. Hamiyet-i diniyesinin büyüklüğü.
4. Zorluklar karşısında sergilediği azim ve sabır. Mücadelesinde yılgınlık göstermemesi.
5. Ümidini kaybetmemesi ve çevresine ümitvâr olmayı aşılaması.
6. Zamana ve zemine uygun metotlar geliştirebilmesi.
7. Kendisini iman hizmetine vakfetmesi ve tüm insanlığı kuşatabilecek bir rahmet ve şefkat anlayışıyla insanların ebedi saadetini arzulaması.
RİSALE-İ NUR KÜLLİYATI ESER OLARAK:
1. Tartışmaların ve kavram kargaşasının bol olduğu bir zaman diliminde dinin nasıl anlaşılması gerektiği.
2. Asıl kaynakların belirlenmesi ve bunların esas alınması.
3. Kur’an ve sünnetin nasıl ele alınması gerektiği.
4. Hz. Peygamber (asm), sünnet tartışmaları ve hadis usulü.
5. Miraç mucizesi, şakk-ı kamer mucizesi, mehdi ve deccal gibi tartışmalı hadiseler.
6. İçtihat meselesi.
7. Ehemm mühim sıralaması ve önceliklerin belirlenmesi.
8. İlimlerin usulleri ve meselelere metodolojik yaklaşımlar.
9. Hayata yön veren külli kaideler ve prensipler.
10. İnsanları ve toplumları değerlendirmede istifade edebileceğimiz orijinal tespitler.
11. İslâm dünyasının asıl sorunlarının tespiti ve önerilen kurtuluş yolları.
12. Akla, felsefeye, bilime, inkarcılığa, şer problemine, şeytana, materyalizme, pozitivizme, tabiatçılığa nasıl bakılması gerektiği.
13. Avrupa’ya, teknolojiye, terakkiye, medeniyete nasıl yaklaşılması gerektiği ve Müslümanlar olarak bunlarla nasıl bir ilişki geliştirilmesi gerektiği.
14. Ölüm, ahiret, gayb, ruh, kader, ubudiyet, haşir ve benzeri konuların nasıl anlaşılması gerektiği.
15. Bazı temel ibadetlerin illet ve hikmet yönlerinin değerlendirilmesi.
16. İslâm tarihini, İslâm dünyasını, farklılıkları, insanı, kâinatı, dünyayı, ahireti nasıl okumamız gerektiği.
17. İmanın sırlarının keşfedilmesi, dinin yaşanılır kılınması, kâinata ve olaylara nasıl ve hangi nazarlarla bakılması gerektiği.
18. Felsefe, kelam ve tasavvuf gibi disiplinleri ve bunların temel kavramlarını ve meselelerini nasıl ele almamız gerektiği.
19. İmam-ı Mübin-Kitab-ı Mübin, Kurbiyet-Akrebiyet, Adalet-i Mahza-Adalet-i İzafi, Mana-i Harfi-Mana-i İsmi gibi orijinal kavramsallaştırmalar üzerinden dini anlamaya getirdiği özgün bakış açıları.
20. Müslümanlara önerdiği hareket fıkhı. (Müspet hareket, ikna prensibi, iman nuruyla hareket etmek, siyaset topuzunu kullanmamak vb.)
Veli Karataş-Zafer Dergisi