Tekrarı teyit olan işler/muameleler ne kadar makbul ve geliştirici bir karakterle yenileyici ise, haz vermeyen ve bağımlılık yapan davranışların yeknesak ve heyecansız tekrarları da o kadar gevşetici ve sıkıcıdır.
Kendini keşfetmiş ruhlar akışkan ve değişkendirler. Sabiteleri ise ilkeleridir. O perspektifi koruyarak zamanın ruhuna, şartların kimyasına, çevrenin okunurluğuna önem verirler.
Teşebbüsü, teşvik esaslı ve tecdit merkezli tutmak, inkişafın dinamiğidir. Keşfe çıkan iradeler, kaşif ruhlardan kendi hamurlarına bir kap bulurlar ve yerleşirler. Rehberleri, onlara deniz feneri gibi ışık tutarken onlar ise geleceğe yürürler.
İnsan, kendi keşfini yapmadan başkasının ahkam kestiği sathi tekrarlar ve kalıp kostümlerle nasıl fıtri olabilir?
İsm-i a’zamına talipli olup kendini tanıma zeminini bulmalı ki, istediği modelini ve fıtratının tercihlerini doğru seçsin.
Böyle vakitlerde, cüz-i irade, dersine çalışması gereken bir öğrencidir. Ortak iradenin öğrencisi olarak ferdi tercihlerini olabildiğince şahsi sınırlarında tutması gerekir. Bir başkası ile ortak sorumluluğa ve beraberliğe yönelmesi halinde ise, zihnini aktifleştirip ortak aklın etkili bir üyesi ve oluşan iradenin bir parçası ve kabullenicisi yapmalıdır.
Ortak irade, takdir ve tayin edilen bir emanet değildir. Ortakların maddi-manevi hukukunun eşitlik içinde sürece, kararlara, ehliyete ve kabullere yansıdığı yüksek beraberlik ruhudur.
Ortak irade; Şahsın ortak hukuk sınırlarında kaldığı, iradenin tabandan beslendiği, ihtiras ve israfın olmadığı, yeteneklerin yerli yerince konuştuğu/konuşturduğu, ihtisasın söz sultanı olduğu ve farklılığın en büyük sermaye kabul edildiği kaliteli yarıştır ki, müspet müsabakanın zembereği budur.
Fazilet yarışında, müspet müsabaka suretinde yek diğerine müzahir/yardımcı/destek olma asaleti vardır. Sistem, “bir vücudun azaları gibi” çalışır.
“Bir makinanın çarkları gibi” işleyen ihlas, yutkunmanın değil coşkunun teşviki ile taçlanmış takdir civanmertliğidir.
Şimdi soru şu:
Şevk vermeyen tekrarların teşvik imkanı nedir?
Şevkle teşvik etmenin tekrarı nedir?