Toplumsal Ahenk için Müspet Hareket

İsmail BERK

İnsanoğlu sadece bilinmeyi değil, doğru ve amacına uygun bir şekilde bilinmek ister

Saygı görmek, aynı zamanda sevilmek ve iyi davranışlarında da takdir edilmek ister.

Hukukunu önemser, haksızlığa maruz kaldığında kendini yaralı hisseder, direnç mekanizmaları gelişir.

Tepki vermek, insani bir hak iken, dozajı, sınırları, şekli ve içeriği ile uyandırdığı etki biçimine göre menfi/müspet anlam kazanır. Müspet hareket ise bu denge ve etkinin dinamiğini yani ruhunu yansıtır.

Hayat pratiğine indirgersek, mesela kazanmak ve kazançlı çıkmak, bir haktır. Bu hakkın doğru kullanımı, meşru sınırları, haksız rekabete girmemek, birlikte kazançlı çıkma, hatta kaybedeni olmayan formüller geliştirmek, ortak yaşamanın müspet hareket rotasıdır.

Beraber yaşamak, insan olmanın temel ihtiyacıdır. Birliktelik sağlamak, toplumda ahengi yakalamak, güven aşılayıcı davranışlar geliştirmek ve birbirimizle, beraberliğimizle mutlu olup kabullenmek, bir müspet hareket refleksidir.

İnandığı fikirlerinde sebat etmek, kendi tarzını önemsemek, hatta yaymak çok medeni bir haldir ve haktır, ancak başka haklara değer vererek, ötekileştirmeden beyanda bulunulmalıdır. Başka fikirleri kötülemeden kendi kanaat ve tercihini ortaya koyacak bir meslek ve meşrep muhabbeti içinde ilerlemek bir müspet hareket şeklidir.

Şahsını merkeze koymak yerine, sistemi ve istişareyi, kurum ve kurulları öne çıkarmak, ortak değerlerin yaşanabilirliğini sağlayacak birlik arayışı bir müspet hareket şuurudur.

Müspet hareket, kainatta olan dengeyi, ahengi korumaktır. Ekolojik ahlaka uygun yaşama modeline bağlılıktır. Bu şekilde bilgi ve tecrübe ortak hafızaya ve birlikte yaşama enerjisine dönüşür.

Müspet hareket, eşit şartlarda ifade ve birbirini zorlamadan ve horlamadan kabullenme ahlakını oluşturur.

Müspet hareket dili, yakınlaştırıcı, kucaklayıcı ve birleştiricidir, ajitasyon yapmaz, bir başkasının yanlışı ile geçinmez ve çatışma kültürüne prim vermez.

Haksızlığa uğradığı zaman, hukuk çerçevesinde, meşru müdafaa yollarını kullanarak ve asla şiddete ve çatışmaya girmeden sabır sermayesiyle müspet hareket yörüngesinde kalır. Aksi takdirde savrulma kaçınılmaz olur. Haklı bir sebepten yola çıkıp haksız yol ve yöntemlere girmek ise, çıkış noktasından uzaklaştırır. Sadece yaşadıkları üzerinden hüküm veren hissi tutumlar, muhakemeyi devre dışı bıraktıkça dış kullanıma açık provakasyonlara kapı aralar.

Müspet hareketin dinamosu, öncelikle huzuru korumaktır, çatışmasız birlikte güveni ve güvenliği tesis etmektir. Toplumun ve bireyin iç dünyasını baskılayacak hiç bir hamle ve sonuca niyet etmemek ve huzursuzluk çıkarmamak, yine müspet hareket paradigması ile mümkündür.

Müspet hareket, kısaca çağın tahrik eden zulmüne karşı meşru müdafaa ile bir merhamet panosudur, davranış kalitesidir, sükunet ahlakıdır. Aynı zamanda, didişmeyi, dışlamayı, çatışmayı, haksız rekabeti, güç etrafında dediğim dedik otoriteleşmeyi ve insani olmayan her tutum ve davranışı ret etmek, benimsememek ve asla tenezzül etmemek faziletidir.

Müspet hareket, pozitif davranışların sistemidir, kurucu karakteridir. Haksızlık yapmamak, dürüst yaşamak ve ortaklık inşa etmek, toplumun müspet hareket zemininde refah seviyesini arttırır.

Bediüzzaman'ın müspet hareket modeli, İslam dünyasının, Müslümanlar ve diğer dünya yurttaşları ile kuracağı yeni başlangıçların ve barışın anahtarıdır. Terörün, şiddetin, siyasi baskının, kişi hakimiyetinin ve zümre adaleti ile gruplaşma ve şahsi takdirlerle toplumu dizayn etme gibi İslam dünyasında mevcut hastalıkların ilacı da bu modeldir.

Kutsi kaynaklara ve hükümlere, siyasal güç ve şiddet yorumu katmak, bu mizacı İslam geleneği gibi sunmak ve tarihteki aktörleri üzerinden kahraman çıkarmaya çalışmak, siyasi tarih açısından önemli olsa da asr-ı saadetle uyumsuz ve şefkatsiz kaldığı müddetçe menfi sonuçlar doğurur. Bütün bu organizelerin panzehiri ise müspet hareket modelidir.

Risale-i Nur hizmeti, bu anlamda "Müsbet iman hizmeti"dir ki, milyonlarca meyvesi ile Türkiye'nin ve dünyanın her yerinde "ağır ve sağır cemaat refleksleri" ile şahs-ı manevinin mümtaz nümunelerini ortaya koymaktadır. 120 yıllık bir fikir hareketinin bu aksiyonu, bütün menfi şartlara ve tahriklere ve zihni bulanıklıklara rağmen değişen ve dönüşen bütün haksız hal ve hareketlere karşı amme hukuku içinde kendi ruhunu ve ana mecrasını korumuştur.

Bunu günlük hayatımıza daha çok taşıyarak muhabbetin inanılmaz bereketine dahil olabiliriz. Maddi ve manevi bir baharın bereketi için...

Yorum Yap
YORUM KURALLARI: Risale Haber yayın politikasına uymayan;
Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve BÜYÜK HARFLERLE yazılmış yorumlar
Adınız kısmına uygun olmayan ve saçma rumuzlar onaylanmamaktadır.
Anlayışınız için teşekkür ederiz.
Yorumlar (2)
Yükleniyor ...
Yükleme hatalı.