Nurculuk tarikatlardan evrildi ve çeşitli kolları var
Zaman yazarı Şahin Alpay'dan İslamcılık yorumu
Risale Haber-Haber Merkezi
Şahin Alpay, "Tarikatların içinden evrilen (bizde Said Nursi'nin öncülük ettiği Nurculuk benzeri) cemaatler ve dini akımlar, bunların da çeşitli kolları var" dedi.
Arap ülkelerinde otokratik rejimlere karşı halk ayaklanmalarınin İslam'a ve İslamcılığa olan ilgiyi canlandırdığını ifade eden Alpay, Zaman'daki yazısında, "Bu canlanışı anlamaya çalışırken yapılması gereken bazı hatırlatmalar var" dedi.
Batı'da ve Doğu'da İslam ile İslamcılığı özdeş ve yekpare görme ve gösterme eğilimi olduğuna dikkat çeken Alpay, "Oysa hemen bütün dinlerde olduğu kadar İslam'da da zengin bir çoğulculuk olduğu gibi, İslam'dan esinlenen siyasi akımlar olarak İslamcılığın da çok farklı yorumları var. Bu yorumlar köktenci-otoriter ya da yenilikçi-özgürlükçü olabiliyor" şeklinde yazdı.
İslam'ın yorumları arasındaki çeşitliliği belirli kategorilere sığdırmanın çok zor olduğunu ifade eden Alpay, yazısını şöyle sürdürdü:
"Ama başta (Sünni, Şii, Vahhabi, Alevi, Nusayri, vs.) her biri katışıksız (ortodoks) ve katışıklı (heterodoks) yorumlarıyla mezhepler var. Mezheplerin ulema (din adamları) tarafından geliştirilen yorumlarının yanında, sufiler (tasavvuf erbabı) - tarikatlar tarafından geliştirilen (bizdeki Nakşibendî, Kadirî, Mevlevî, Rufaî, Melamî vs. gibi) çeşitli halk (volk) yorumları var. Bu tarikatların içinden evrilen (bizde Said Nursi'nin öncülük ettiği Nurculuk benzeri) cemaatler ve dini akımlar, bunların da çeşitli kolları var.
"İslam diniyle bir siyasi akım olan İslamcılığı birbirine karıştırmak büyük (bazen kasıtlı) bir yanlış. Türkiye'de hem İslamî, hem de laik kesimde yaygın Müslüman = İslamcı özdeşleştirmesinin politik saikleri olduğu muhakkak. Bütün Müslümanların İslamcı olmadığı ortada. Bütün İslamcıların Müslüman oldukları iddiası da tartışmalı. Müslümanların büyük çoğunluğunun, masum sivilleri katleden El Kaide ve benzeri radikal İslamcıları, Müslüman kabul etmedikleri malum.