Said Nursi'nin iki kök kitabından biri Muhakemat'tır
Muhakemat Haftası başladı
Erol Öztürkci'nin haberi:
RİSALEHABER-Risale Akademi tarafından Muhakemat Haftası başladı. Haftanın açılış seminerini Dr. Suat Alkan yaptı.
Alkan, Muhakemat’ın Reçetetü’l-havas olduğunu ifade ederek âlimlerin muhakeme sahibi olmaları ve halkı da doğru yönlendirmeleri gerektiğinden bahsetti. Said Nursi’nin Kur’an ayetlerinde olduğu gibi aklı ön sıraya koymayı amaçladığına dikkat çeken Alkan, “aklı doğru kullanmak gerekiyor. İmansız muhakeme yanlıştır. Üstad Hazretlerinin iki kök kitabı vardır. Biri Muhakemat, diğeri Münazarat’tır. Herkesin kendini sıfırlayıp Muhakemat’a talebe olması gerekir. Muhakemat’ın ilk adımı Hakikat’tir. Sonra Belagat ile hakikatler ifade edilir. Akide ile de zirveye çıkılır. Muhakemat, ruha akleder. Avrupa’nın akıl medeniyeti Bediüzzaman’la anlaşılır, Muhakemat’la anlam bulur” dedi.
Alkan'ın seminerinden notlar şöyle:
•Bediüzzaman'ın Bediüzzamanlığı muhakematla bağlıdır.
•Münazarat avama reçete, muhakemat havasa reçetedir.
•Said Nursi Muhakematı neden yazdı? Buna yaklaşımı bilirsek kendimize nasıl yaklaşabileceğimizi biliriz. Çünkü insan olma özelliği muhakeme ile bağlıdır.
•Osmanlı mimarisinde 16 yy gelinceye kadar yükselen İslam Mimarisi ve düşüncesi, haçlı seferleriyle teknik medeniyete kapı açan Hıristiyan mecburiyeti bu yükselişi inkitaa uğratmıştır. İslami algıların yerine toplumda yerleştirilen islami olmayan algılar düşünce şeklini de değişmiştir.
Mesela İslam mimarisinde Arabesk sanat vardır. Arabesk sanat mümini ibadet ederken ulaşması gereken sonsuzluk fikrine sevk eder. 16 yy dan sonra batının etkisindeki mimaride bunu göremiyoruz.
•Muhakematın Reçetül Havas olma özelliği asırlar boyu bir kültür birikiminde İslam dünyasının uğradığı hatalı anlayışların ıslahı noktasında toplanır. Bu İslam ruhu, İslam dilinin kaybolması, yerine dünya kültüründe yerleştirilmiş olan mütecaviz batı itikad ve düşüncesinin ıslahı anlamı taşır.
•Bediüzzaman'ın ortaya çıktığı dönemde muhakeme yok. İlim adamları daha çok nakil ve taklid suretiyle çalışıyorlardı. Muhakemesiz bir dönemde Bediüzzaman'ın akıl ve kalp ittifakıyla meydana çıkmasını sağladığı düşünce, muhakematı gerektiriyordu.
•İslamın cilası Muhakemat'tır.
•Muhakemat'tan bahsedebilmek için İslam dilini konuşmak gerekir.
•Müslüman dünyasını hıristiyanlığın etkisinden kurtarabilmek için Muhakemat'a talebe olmak lazım.
•İslam ruhu taşımayan bir insanda İslam düşüncesi olmaz.
•Bediüzzaman'ın talebelik yıllarında Medresenin skolastik düşünceye kapılmış olması ve o dönemde Portestanların o bölgede yaptığı hıristiyanlık propagandalarına karşı Ulemanın bunu göğüsleyecek bir fikri ya da muhakemesi yoktu.
•Muhakemat hayata (ruha) okunan bir kitaptır.
•Muhakemat bir mektep dersidir ve mektebi kurulmalıdır.
Seminer sonunda RASEM Eğitim Koordinatörü Ali Irmak, Muhakemat ile ilgili çalışması bulunan herkesin bu çalışmalarını [email protected]
adresine gönderebileceğini açıkladı.
Muhakemat haftası, 1-4 Temmuz 2013 tarihlerinde 40 konu ve 40 seminerci ile 4 gün boyunca Risale Akademi merkezinde müzakere edilecek. Programlar genel katılıma açık olacak.