Vay sen misin Said Nursi çalışan?

Vay sen misin Said Nursi çalışan?

Bumin, Şerif Mardin'in TÜBA'ya alınmayışı üzerine gündem de yer alan tartışmalara katkıda bulundu

Risale Haber - Haber Merkezi

Yeni Şafak gazetesi yazarı Kürşat Bumin bugünkü "TÜBA tartışması (2)" başlıklı yazısında Şerif Mardin'in TÜBA'ya alınmayışı üzerine gündem de yer alan tartışmalara katkıda bulundu.

Bumin, dün ilkini yazdığı TÜBA yorumunda Akademi hakkındaki kanun hükmündeki kararnamenin yanlış olduğunun üzerinde özellikle durduktan sonra, akademiyi de ağır bir şekilde eleştirmişti.

Akademinin 'Resmi ideoloji'ye yakınlığını Said Nursi meselesi yüzünden Şerif Mardin'i üyeliğini reddederek ispatladığını söyleyen Bumin, durumu şu cümleyle ifade etti : "Vay sen misin Said Nursi çalışan?"

Üyelerinin çok büyük bölümünün "pozitif bilimler" olarak anılan bilimlerle iştigal edenlerden oluştuğunu söyleyen Bumin, akademinin, dini üzerine çalışma yapılabilecek kadar önemli bir olgu olarak görmediğini ifade ettikten sonra konuyla ilgili Şerif Mardin'in cevabını yazdı: "Benim yaptığım çalışmayı, 'Dincileri koruyan bir tavır sergiliyor' diye eleştirenler oldu. Halbuki Saidi Nursi sosyolojik bir çalışmadır. Akademi dünyasında bile bilimsel bir çalışma böyle algılanıyorsa, şaşırmanın gereği yok."

Kürşat Bumin'in yazısından ilgili bölümler:
...

TÜBA'ya dönecek olursak: TÜBA -son günlerde bazı köşelerde de hatırlatıldığı gibi- "resmi ideoloji"ye yakınlığını Şerif Mardin'i üyeliğe kabul etmeyerek ispatlamış bir kurum. "Bilimler Akademisi", Mardin'in üyeliğini "Vay sen misin Said Nursi çalışan?" diyerek reddetmişti. Mardin, o günlerde yaptığı açıklamada "Benim işim toplumu belirleyen olguların arkasındaki dünyayı incelemek. Din de bu olguların en önemlisi. Doğal olarak aynı şey tarikat ve cemaatler için de geçerli. Türkiye'de Nakşibendiliği bilmeyen Türkiye'den bir şey anlamaz" diyordu.

...

Ama TÜBA, ısrarlıydı; "Bu olgu da incelenmesin, hatta olmasın!" der gibiydi. Çünkü "din", bilimlerin üzerine eğileceği makbul olgular arasında değildi.
...

Şerif Mardin'in konuya ilişkin şu sözlerini de aktarayım:

"Benim yaptığım çalışmayı, 'Dincileri koruyan bir tavır sergiliyor' diye eleştirenler oldu. Halbuki Saidi Nursi sosyolojik bir çalışmadır. Akademi dünyasında bile bilimsel bir çalışma böyle algılanıyorsa, şaşırmanın gereği yok."

---
Toparlayacak olursam: Lyssenko olayı gibi Şerif Mardin'in TÜBA'ya kabul edilmemesi de devletin tek yol olarak gösterdiği "ideoloji"nin (her ne ise) bilim dünyasına müdahalesinin ortaya ne tür gülünç durumlar çıkardığının örnekleridir. Dolayısıyla bu örneklerden ders alınması gerekir. Diğer devlet aygıtları gibi "Yürütme" de sınırlarını bilecek. Bunun yanında tabii ki, adında "Akademi" yazan kurumlar da titizlikle korumak zorunda oldukları "özerkliklerini" söz konusu ideolojiler"e asla feda etmeyecek."

"TÜBA tartışması (2)" Yazısının tamamını okumak için TIKLAYINIZ
"TÜBA tartışması" Yazısının tamamını okumak için TIKLAYINIZ