Kardeşlerime tavsiye ediyorum ki...
Günün Risale-i Nur dersi...
Bismillahirrahmanirrahim
Bugün Refet Beyin bir mektubunu aldım. Lihye-i Şerife hakkındaki suali münasebetiyle diyorum ki:
Hadisçe sabittir ki, Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâmın Lihye-i Saadetinden düşen saçların taneleri mahduttur. Otuz kırk tane veya elli altmış tane gibi az bir miktarda iken, binler yerde Lihye-i Saadetin saçları bulunması, beni bir zaman çok düşündürdü.
O vakit hatırıma gelmiş ki, Lihye-i Saadet, yalnız Lihye-i Şerifin saçlarından ibaret değil. Belki re’s-i mübarekinin tıraş oldukça hiçbir şeyini kaybetmeyen Sahabeler, o nurlu ve mübarek ve daimî yaşayacak saçları muhafaza etmişler. Onlar, binlerdir; şimdiki mevcuda müsâvi gelebilirler.
Yine o vakit hatırıma geldi ki: Acaba her camide bulunan, sened-i sahih ile bu saç Hazret-i Risaletin saçı olduğu sabit midir ki, ona karşı ziyaret makbul olabilsin?
Birden hatıra geldi ki, o saçların ziyareti vesiledir. Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâma karşı salâvat getirmeye sebep ve bir hürmet ve muhabbete medardır. Vesilelik ciheti o şeyin zâtına bakmaz, vesilelik cihetine bakar. Onun için, eğer bir saç hakikî olarak Lihye-i Saadetten olmazsa, madem zâhir hale göre öyle telâkki edilmiş ve o vesilelik vazifesini yapıyor ve hürmete ve teveccühe ve salâvata vesile oluyor; kat’î senetle o saçın zâtını teşhis ve tayin lâzım değildir. Yalnız, aksine kat’î delil olmasın, yeter. Çünkü telâkkiyât-ı âmme ve kabul-ü ümmet, bir nevi hüccet hükmüne geçer.
Bazı ehl-i takvâ, böyle işlerde, ya takvâ veya ihtiyat veya azîmet noktasında ilişseler de, hususî ilişirler. Bid’a da deseler, bid’a-i hasene nev’inde dahildir. Çünkü vesile-i salâvattır.
Refet Bey mektubunda diyor: “Bu mesele ihvanlar beyninde medar-ı münakaşa olmuş.” Kardeşlerime tavsiye ediyorum ki, inşikaka ve iftiraka sebebiyet veren münakaşa etmesinler. Yalnız müdavele-i efkâr suretinde, nizâsız mübahaseye alışsınlar. (Lem'alar, 16. Lem'a)
Bediüzzaman Said Nursi
SÖZLÜK:
Aleyhissalâtü Vesselâm : Allah’ın Salât Ve Selâmı Onun Üzerine Olsun
Azîmet : Dinî Kuralları Uygulamada Çok Titiz Davranma
Beyninde : Arasında
Bid’a : Dinde Olmayıp Sonradan Dine Zarar Verecek Şekilde Ortaya Çıkan Şey
Bid’a-İ Hasene : Hz. Muhammed’den (A.S.M.) Sonra Ortaya Çıkan, Fakat Kur’ân Ve Sünnete Aykırı Olmayan Yenilikler
Cihet : Taraf, Yön
Ehl-İ Takvâ : Takvâ Sahipleri
Hakikî : Gerçek
Hususî : Özel
Hüccet : Güçlü Ve Sarsılmaz Delil, Kanıt
Hürmet : Saygı
İftirak : Ayrılık
İhtiyat : Tedbir
İhvan : Kardeş
İnşikak : Yarılma, Ayrılma
Kabul-Ü Ümmet : Bütün Müslümanların Kabul Etmesi
Kat’î Senet : Kesin Delil
Lihye-İ Saadet (Şerif) : Peygamber Efendimize Ait Saç Ve Sakal
Medar : Sebep
Medar-I Münakaşa : Tartışmaya Sebep Olan
Muhabbet : Sevgi
Mübahase : Karşılıklı Konuşma, Fikir Alışverişi, Sohbet
Müdavele-İ Efkâr : Karşılıklı Fikir Alışverişinde Bulunma
Münakaşa : Tartışma
Nevi : Çeşit, Tür
Nizâ : Çekişme, Kavga
Refet Bey :
Resul-İ Ekrem : Allah’ın En Şerefli Ve Değerli Elçisi Olan Hz. Muhammed (A.S.M.)
Salâvat : Peygamberimize Edilen Rahmet Ve Esenlik Duası
Suret : Biçim, Şekil
Takvâ : Allah’ın Emirlerini Tutup, Günahlardan Sakınmak
Tayin : Belirleme
Telâkki Etmek : Kabul Etmek
Telâkkiyât-I Âmme : Genel Kabul Gören Anlayışlar
Teşhis : Belirleme
Teveccüh : Yönelme
Vesile : Vasıta, Araç, Sebep
Vesile-İ Salâvat : Hz. Muhammed’e (A.S.M.) Salat Ve Selâm Gönderme Sebebi
Zâhir : Görünür
Zât : Bir Şeyin Kendisi