Bediüzzaman'ın metodolojisi ilzam etti
Risale-i Nur’da beyanın felsefesi üzerine çalışma gereği...
Risale Haber-Haber Merkezi
Edebiyatçı-yazar Caner Kutlu, "Risale-i Nur İçin 15 Vazife Arama Konferansı" mektubunu değerlendirdi:
Risale-i Nur'da beyanın felsefesi veya metodolojisi, Bediüzzaman’ın ilk dönem eserlerinde saklıdır.
Bediüzzaman'ın metodolojisi her türlü karşıtlığı ilzam etmeyi başarmıştır. Hiç bir bilgi ya da malumata ihtiyaç bırakmadan, yalnızca akla (çünkü akıl ilimle kaim değildir) muhatap ederek bir bütünlüğü yakalayabilmesidir.
Bediüzzaman'ın sıkça tekrarladığı Asa-yı Musa budur. Kırk senelik bir ilimle ulaşılacak bir makama bir saatte kavuşturacak süreç budur. Tıpkı sahabenin bir saatlik sohbet-i Nebevîden sonraki durumlarında olduğu gibi, Risaleler de benzer bir yaklaşımı ortaya çıkarabilecek ani, defi bir ilmi kazandıracak beyanı ve ispatı bulmuştur.
Kur’an’da ifadesini bulan ‘kelâm’ın ipine yapışarak, tabiatın rengine boyanarak, aklın ve kalbin pencerelerini açarak, vicdanın dilini kullanarak, latife-i rabbaniyenin perdesine düşen vacibu’l-vücûdun fotoğrafını bir büyük iman sahrasında Müşahadetullah’la nihayetlendirmesi, Risalelerde, beyan ve ispatının çözümlenmesine bağlanmıştır.
Bu nedenle Risaleler her bireye ayrı bakar; her biri hissesini alır, bir malumata bağlanmadığından bir küçük talebe, bir büyük veliden daha değerli sonuçlara ulaşabilir.
Risalelerin metodolojisi hem her şeyi kapsar hem de her şeyin dışında sadece muhatabı kapsar. Hem her ilimle alakadardır; hem de ilmin dışında bir yakîne dahildir. Hem her bir ifadesi kendi içinde bir anlamı ifade eder; hem bütünüyle risalelerin bütününü taşır. Hem her bir fennin ehline mahsusan bir sözü vardır, hem de her bir fennin ehlinden başka bir çok sözleri bulunur.
Risaleler hem tasnif edilebilir, hem de edilemez. Mesela, içtimai ve siyasi bahisleri imani bahislerden hem ayrıca inceleyebilirsiniz, hem de ayıramazsınız. Hem medeniyet yaklaşımı olarak bir kısım bölümleri bir uzmanlar heyetine bırakabilirsiniz; hem de medeniyetin bütünüyle bir külliyat olduğu sonucuna varırsınız.
Hem her bir sözü, bir büyük söz olarak alabilirsiniz, hem de külliyat içersindeki yerini bularak çoğaltabilirsiniz.