Zafer KARLI
Said Nursi’nin Risale-i Nur’daki Tefsir Metodu
Soru: Said Nursi ayetleri tefsir ederken neden mahlûkattaki ahenk ve hikmet ile ilişkilendiriyor?
İmam-ı Azam Ebu Hanife’ye göre yaratıcısını tanımakla sorumlu olan insanoğlunun birinci görevi, akıl etme yetisini kullanarak varlıklar üzerinde nazar ve istidlalde / akıl yürütmede bulunmaktır.
Kur'ân-ı Hakîm, kâinatı, tevhidin en büyük, en küllî delili olarak sunarken, daha çok her insanın kolayca anlayabileceği unsurları dikkatimize sunar ki; yer, gök, yıldızlar, ay, yağmur, su, bulut, arı, karınca, rüzgâr gibi ilahi kanunların nazara verilmesi bunun en güzel örnekleridir.
Said Nursi Risale-i Nur’da, işte bu usulü ve bu yolu kendine rehber yaparak “Vâhidiyet içindeki Ehadiyeti göstermek” olarak tarif ettiği ilahi bakışla, zerrelerden yıldızlara kadar bütün mevcudatın her birinin, mutlak kudret sahibi Vâcibü'l-Vücud'un varlığının parlak bir delili olduğunu anlatır.
Said Nursi’nin doğrudan doğruya Kur'ân-ı Hakîm'den aldığı bu esas, insanı marifetullaha ulaştıran en kısa yoldur. İnsan bu yolla, ne sebeplere takılarak boğulur, ne de kâinatı yok sayar. "Huzur-u daimi"yi kazanmak için "hâzırâne bir ubudiyet"in yollarını bulur.
Huzur-u daimiyi kazandıran Risale-i Nur, Kur’ân’ın imâna dair hakikatlerini ve kâinattaki ilahi sırlarını kuvvetli hüccetlerle beyan ve ispat ve izah edip hâzırâne bir ubudiyeti okuyucularına kazandırıp marifetullah dersini verir.
Marifetullah ise; “İlâhî hakikatlere vukufiyet”, “Kalbî inkişaf”, “İlâhî sıfat ve isimlerin tecellilerine tefekkürde erişilen mertebe" demektir. Bu sebeple bütün ulûm-u hakikiyyenin esası ve nuru ve ruhu marifetullahtır, asrın hastalığı ise iman zaafıdır. Bu zaafı ortadan kaldırmak ise imanı taklitten tahkike geçirip mârifetullaha erişmekle mümkündür ki bunun da üç esası vardır:
1. İzzet ve Celâl sahibi olan Allah'ı ve O'nun birliğini / tekliğini bilmek,
2. Allah'ın sıfatlarını ve bu sıfatların hükümlerini bilmek,
3. Allah'ın fiillerini ve bu fiillerin hikmetlerini kavramak (Hucvirî, Keşful-Mahcûb, İstanbul 1982, s. 92).
Risale-i Nur Külliyatı bu üç maddeyi vahyin penceresinden kâinatı müşahede ederek ders verir böylelikle okuyucusunun imanını taklitten tahkike geçirerek marifetullaha eriştirir.
Kaynaklar:
Ramazan Altıntaş, “Ebu Hanife’nin (ö. 150/767) Akıl-Vahiy Anlayışı”, Kelam Araştırmaları Dergisi, 2/1, (2004): 12.
TDV İslâm Ansiklopedisi 4. Cild sayfa, 242-244
İntizam Seyda Durgun, Bilimi Marifete Taşıyan Işık: Risale-i Nur
Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve BÜYÜK HARFLERLE yazılmış yorumlar
Adınız kısmına uygun olmayan ve saçma rumuzlar onaylanmamaktadır.
Anlayışınız için teşekkür ederiz.