Ahmet Nebil SOYER
İhlas Risalesi
Bu Lem’a lâakal her on beş günde bir defa okunmalı.
وَلاَ تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ 1
وَقُومُوا لِلّٰهِ قَانِتِينَ 2
قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّٰيهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسّٰيهَا 3
وَلاَ تَشْتَرُوا بِاٰيَاتِى ثَمَنًا قَلِيلاً 4
Ey ahiret kardeşlerim ve ey hizmet-i Kur'âniyede arkadaşlarım! Bilirsiniz ve biliniz:
Bu dünyada, hususan uhrevî hizmetlerde en mühim bir esas, en büyük bir kuvvet, en makbul bir şefaatçi, en metin bir nokta-i istinad, en kısa bir tarîk-i hakikat, en makbul bir dua-yı mânevî, en kerametli bir vesile-i makasıd, en yüksek bir haslet, en sâfi bir ubudiyet, ihlâstır.
1) "İhtilâfa düşmeyin; sonra cesaretiniz kırılır, kuvvetiniz elden gider." Enfâl Sûresi, 8:46.
2) "Allah için kıyamda bulunup Ona kulluk edin." Bakara Sûresi, 2:238.
3) "Nefsini günahlardan arındıran, kurtuluşa ermiştir. Nefsini günaha daldıran ise hüsrana düşmüştür." Şems Sûresi, 91:9-10.
4) "Benim âyetlerimi, az bir dünya menfaatiyle değiştirmeyin." Bakara Sûresi, 2:41.
İhlas Risalesi’nin menbaı dört ayet-i celile. Bu ayetlere hakim fiil, birinde Kıyam ama Allah için kıyam. Diğeri Enfal suresindeki ihtilaf fiili. Diğer ayet yine Bakara suresinden her değeri ucuz fiyatına satmama konusunda büyük bir uyarı. Diğer ayet ise günah fiili. Bediüzzaman dört ayeti seçmiş eserine kaynak ve memba olarak.
Kıyam namazla ilgili bir terim ama burada ihlas için kullanılmış. Her halde her işte Allah’a durarak onun dergahına onun için yönelerek karar verin demek manasında.
Bediüzzaman ayetlerin meal anlamlarını vermiyor, bir muhit belirliyor ona göre değerlendiriyor. İhlası zıt ahvali ve ihlasın önemini kaybettiren ihtilaftır. İslam ümmetlerini de tarih boyunca felaketlerden felaketlere sürükleyen ihtilaftır. Balkan savaşı lider olan genç kumandanları çekemeyen yaşlı cephe gerisindeki kumandanların tavrı ile alakalı. Türkiye’de din hizmetlerini akamete uğratan da bu ihtilaf konusudur. Bir şehirde bulunuyorum hiç gerek yokken maruz kaldığım hakaretler, bende ne his ne düşünce ne de sağlık bıraktı. Kendini hizmetin sahibi sanan bir takım cüdamlar işin faili. Cemaat tepesindeki insanlarda ufuk yok, ah davam. Yetersiz olmak en büyük varlık nedeni onların sahibi çok çünkü birileri yerinden rahatsız olmuyor yetersiz adamlarla.
Yavuz, “Milletimde ihtilafı tefrika endişesi” ile yüzyıllar önce huzursuz olmuş ama ihtilafları çözmüş. Hayret ne hayret. Bediüzzaman yaşadığı dönemde bile cemaatin başındakiler arasındaki ihtilaflardan ayrılmalar inşikak-ı asa olmuş. Şimdi zaten...
Dördüncü ayet bütün felaketlerin kaynağı, değerleri ucuz fiyatına satmak. YÖK kalite kontrolü diye muvakkat masa kurmuş. Ünivesiteler bedada satış büroları iki doktor yüz adamı yüksek lisansa alıyor. Bütün dert para, ilim diye kimsenin bir derdi yok, her yerde böyle. Sayın Başkan nereye gidiyor ilim? Duyan yok, dur diyen yok. Cühela ordusunu ilim adamı diye doldur ha doldur. Fetö’ye zamanında müdahale edilmedi sonra binlerce insan güme gitti. Cühela ordusu ne düşünür ilk iş devleti ele geçirmek. Denetim yoksa olacak budur.
Üçüncü ayet tema günah bütün olumsuzlukların kaynağı insanların günahtan kaçmayışı… Gırtlağımıza binmiş günah, akşama kadar öğrencilerimiz ortada.
Her nefeste eyledik yüz bin gün ah
Bir günaha etmedik hiçbir gün ah
Muhittin-i Arabi
Büyük küçük günah demişler, “küçüğü de olur mu?” demiş.
Günahtan kaçmak ne kelime günaha koşmak yerini almış.
Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve BÜYÜK HARFLERLE yazılmış yorumlar
Adınız kısmına uygun olmayan ve saçma rumuzlar onaylanmamaktadır.
Anlayışınız için teşekkür ederiz.